Oala sub presiune distruge toate vitaminele din mâncare?


Este adevărat că prin orice tip de preparare termică se pierd o parte dintre substanţele nutritive ale legumelor şi verdeţurilor. Dar pentru cei care nu le tolerează sau agreează, nutriţioniştii le recomandă pe cele gătite decât deloc, fiindcă rămân surse mai importante de vitamine şi minerale decât suplimentele alimentare.

Multe legume şi verdeţuri sunt mai sănătoase dacă sunt consumate în stare proaspătă decât preparate termic, fiindcă au în compoziţie cantităţi mari de vitamine şi de minerale, mai ales dacă sunt bine coapte şi dacă nu au fost tratate cu pesticide. Desigur, există şi câteva legume care, atunci când sunt tratate termic, eliberează cantităţi mai mari de substanţe benefice, cum sunt roşiile şi sparanghelul.
Totuşi, nici prepararea termică nu distruge complet substanţele nutritive şi nu ar trebui să evităm să mâncăm, de exemplu, legume fierte, recomandă nutriţionistul Andrea Ghiselli, cercetător al Centrului Experimental pentru Agricultură din Italia, citat de publicaţia „Corriere della sera“.

Oala sub presiune fierbe puţin la temperaturi înalte

„Oala sub presiune foloseşte un timp mai scurt de fierbere decât metoda în oală clasică, dar temperatura este puţin mai înaltă, ajungând şi la 120 de grade Celsius. Prin urmare, reprezintă o metodă intermediară de gătire în ceea ce priveşte păstrarea nutrienţilor. Fierberea la baie de abur este cea mai avantajoasă din acest punct de vedere“, explică nutriţionistul italian. Dar asta nu înseamnă că ar trebui să evităm alimentele preparate astfel, ba dimpotrivă, spune specialistul.
„Niciun tip de fierbere sau de preparare termică nu distruge substanţial substanţele nutritive din alimente. Evident, sunt câteva astfel de substanţe sensibile la temperaturi înalte, care se pierd la fierberi îndelungate la temperaturi înalte. De exemplu, vitamina C şi riboflavina (vitamina B2). Dar nu este o problemă atât de mare, fiindcă nici acestea nu se inactivează complet. Totuşi, ar trebui să se evite fierberea verdeţurilor, de exemplu, în multă apă şi timp îndelungat, fiindcă se pierd sărurile minerale“, spune Ghiselli. De altfel, el oferă exemplul cartofilor prăjiţi pentru a-şi susţine teoria. „Cartofii nu sunt principalele surse de vitamina C, dar o conţin şi ei.
Cartofii cruzi conţin cam 15-16 mg de vitamina C la 100 de grame. Dacă îi prăjesc, deci îi supun unui tratament termic, mai găsesc apoi cam 7-8 mg de vitamina C. Prin urmare, nu se inactivează complet. Desigur, prăjirea cartofilor nu este recomandată din alte motive“, spune el. Potrivit nutriţionistului, pentru a evita carenţele de vitamine şi minerale, ar trebui să alternăm legumele şi fructele proaspete cu cele preparate termic. Acest aport de substanţe nutritive este de preferat administrării de multivitamine sub formă de suplimente alimentare, care s-a dovedit de curând total ineficientă.

Sursa: adevarul.ro

loading...

Citește și

Vacanţa perfectă e fără incidente. Vezi sfaturile poliţiştilor!

Cu toţii ne dorim linişte şi relaxare în vacanţă. Numai că, din păcate, apar situaţii …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

* Din respect pentru cititori, GorjDomino isi rezerva dreptul de a elimina comentariile injurioase la adresa persoanelor vizate in articole, si nu numai, care contin greseli gramaticale evidente, ori care ataca demnitatea tuturor celor in cauza.