10 lucruri pe care nu le ştiai despre zahăr


Zahărul este un ingredient omniprezent în alimentaţia noastră. Chiar şi cei care nu sunt adepţii dulciurilor îl consumă, fără să conştientizeze foarte clar acest lucru. Prin urmare, e bine să ştii ce rol şi ce efecte are asupra sănătăţii tale, unde se găseşte în cantitate mare şi cu ce îl poţi înlocui.

  • De fiecare dată când mâncăm o prăjitură dulce şi bună, în corpul nostru se secretă un val de insulină, hormon necesar metabolizării glucidelor. Insulina nu functionează doar pe post de metabolizant al glucidelor, ci are şi alte efecte asupra organismului: atenuează hormonii de creştere sau testosteronul şi inhibă folosirea grăsimii stocate de către organism pe post de energie. Ce înseamnă asta mai exact? Cu cât consumăm mai mult zahăr, cu atât ne reducem şansele de a slăbi, ba mai mult decât atât, ne poziţionăm pe un drum sigur spre îngrăşare.
  • Zaharurile, combinate cu grăsimile saturate (mai ales cele care stau la baza dietei junk-food), cresc riscul apariţiei infarctului miocardic, a hipertensiunii arteriale şi a accidentelor vasculare cerebrale. Nu consumul de grăsimi e periculos pentru organism, ci combinaţia acestora cu zaharuri în exces. În plus, studiile arată că persoanele care consumă zilnic zahăr peste limita normală pot dezvolta obezitate şi diabet de tip 2.
  • Zahărul este stocat în ficat sub formă de glicogen, ne spune farmacista Andreea Enache pe site-ul ei, farmacistuldeserviciu.ro. Când celulele tale au nevoie de energie, ficatul eliberează glucoza secretată în sânge. Excesul de zahăr din ficat se va transforma în acizi graşi care duc la apariţia ficatului gras.
  • Organizaţia Mondială a Sănătăţii recomandă ca un adult să nu consume mai mult de 6 linguriţe de zahăr pe zi. Majoritatea consumăm dublu. Zahărul există în tot felul de mâncăruri care nu se găsesc la rubrica „desert” şi care nu sunt dulci. Spre exemplu în pâine, condimente, sosuri, covrigei şi „ronţănele” sărate.
  • Dulciurile pot îmbătrâni celulele la fel de mult ca ţigările. Consumul exagerat de zahăr se vede pe pielea ta. Explicaţia ar fi că substanţele din zahăr se îmbibă în colagen, acesta îşi schimbă structura şi devine leneş.
  • Zahărul e ca un drog. Când mâncăm ceva dulce, corpul nostru secretă dopamină şi serotonină, hormoni responsabili cu starea de bine. Ei activează în creier aceiaşi centri precum heroina sau cocaina. Îţi dai seama că ai dezvoltat dependenţă de dulce abia în momentul în care vrei să renunţi şi constanţi că îţi e foarte greu.
  • Dacă încerci să renunţi brusc la acest drog, va fi extrem de greu şi de frustrant. Ideal e să renunţi treptat. Spre exemplu, dacă obişnuieşti să bei cafeaua cu zahăr şi de obicei îţi pui două linguriţe, încearcă timp de o săptămână să pui doar una, apoi doar jumătate. Încet, încet, redu cantitatea de zahăr şi din celelalte dulciuri. Totul ţine de obişnuinţă, vei vedea că, după un timp, amandinele şi bomboanele ţi se vor părea mult prea dulci, iar fructele îţi vor putea satisface nevoia de dulce.
  • Alternativa la zahăr sunt îndulcitorii naturali. Surse naturale de fructoză sunt: fructele proaspete sau uscate, mierea, stevia, siropul de arţar, nectarul de agave.
  • Ai crede că, dintre dulciuri, cel mai mult zahăr se găseşte în bomboane. E adevărat că bomboana e o formă concentrată de zahăr, însă mai mult zahăr se găseşte în băuturile carbogazoase şi în cele îndulcite artificial.
  • O lingură de zahăr alb are 16 calorii şi conţine 99,9% zaharoză pură. Zahărul brut, necristalizat, e varianta mai puţin nocivă, deoarece conţine 85% zaharoză şi doar 11 calorii la o linguriţă.

sursa: click.ro

loading...
Loading...

Citește și

3 ceşti de cafea pe zi îţi fac flora intestinală mai bună

Pentru mulţi, o cană de cafea aburindă dimineaţa este imboldul de a coborî din pat. …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

* Din respect pentru cititori, GorjDomino isi rezerva dreptul de a elimina comentariile injurioase la adresa persoanelor vizate in articole, si nu numai, care contin greseli gramaticale evidente, ori care ataca demnitatea tuturor celor in cauza. * Totodata site-ul www.gorj-domino.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
error: