Omagiu adus lui Eminescu printr-un recital de poezie și un spectacol de balet

Ieri a avut loc la Muzeul Județean „Alexandru Ștefulescu” din Târgu Jiu un spectacol omagiu adus marelui poet național Mihai Eminescu, sub denumirea de „SĂRBĂTOAREA POEZIEI – TOTU-I VIS ȘI ARMONIE”.
Spectacolul a fost organizat de Școala Gimnazială „Constantin Săvoiu” Târgu Jiu și coordonat de doamna profesoara de Limba Română Georgeta Grivei.

Programul a fost următorul:
• EVOCAREA MARELUI POET
• RECITAL DE POEZIE – participă elevii claselor a Vll-a A şi a Vlll-a C de la Şcoala Gimnazială „Constantin Săvoiu” Târgu-Jiu
• MOMENT COREGRAFIC susţinut de elevi ai Şcolii Populare de Artă şi ai Asociaţiei „Măiastra”, secţia balet – Regia şi coregrafia : Liliana Tăbuş
• MUZICA: W.A. Mozart

Spectacolul face parte din proiectul de mai jos:

ARGUMENT

Provocarea acestui demers didactic a apărut din „nevoia” de a cultiva în rândul elevilor dragostea faţă de valorile culturale naţionale, faţă de frumos şi adevăr. Stimularea creativităţii prin activizarea exprimării verbale fluente, flexibile, originale, motivaţia de a se pregăti suplimentar, atmosfera mai puţin autoritară facilitează dezvoltarea aptitudinilor, asigurând participarea activă a fiecărui membru al echipei de proiect, creând un cadru propice intercomunicării. Prin astfel de activităţi se pun în evidenţă capacităţi imaginativ – interpretative, încurajând procesele gândirii creative, stimulându-i să caute noi conexiuni, să asocieze, să-şi imagineze, să găsească soluţii, să facă propuneri nebănuite, să emită idei, să perfecţioneze ideile altora, să-şi asume riscuri intelectuale prin imaginaţie şi cutezanţă. Cred sincer că lectura, poezia şi muzica pot să câştige foarte mult teren, dacă profesorul găseşte strategia adecvată şi puntea de comunicare cu elevul. E o falsă concurenţă între carte, pe de o parte şi calculator şi internet, pe de altă parte. Fără a minimaliza şi, chiar Iară a exclude dintre sursele de lectură calculatorul, ne-am propus o mai bună apropiere a elevului de carte, de Eminescu, creând o atmosferă de emulaţie şi competiţie, dar fără „trauma” produsă de notare.

MOTIVAŢIA PROIECTULUI

Introducerea elementului de moment artistic în activităţile cercului (le lectură stimulează dorinţa elevilor de a câştiga încrederea în actul lecturii, determinându-i să citească mai mult dezvoltându-şi astfel orizontul cultural. Activităţile desfăşurate în afara orelor de curs în alte locaţii – bibliotecă, muzee, teatru, librării etc. – contribuie la stimularea interesului pentru lectură, pentru frumos. Aceste activităţi transmit elevilor dragostea faţă de poezie şi au rolul de a-l transforma pe elev într-un adevărat cunoscător şi consumator de lectură, fie în calitate de lector, fie în cea de recitator sau auditor. în acest fel va putea să conştientizeze valoarea şi importanţa creaţiei eminesciene, rolul pe carc-l ocupă opera marelui poet în relaţionarea cu lumea din jur. cu restul universului. Fiind motivaţi afectiv, elevii vor arăta interes pentru lectura dirijată, pentru recitarea versurilor. învăţând să studieze atent, să fie selectivi. Din dorul acesta eminescian se va naşte vorbirea lor aleasă, vor fi mai bogaţi cu o „stea” şi poate vor dori să-l urmeze pe ,,cel mai ales dintre toii scriitorii acestui neam „, cum spunea M. Sadoveanu.

Scopul proiectului:
• formarea şi educarea gustului pentru lectură şi cultură;
• formarea unor criterii axiologice proprii prin care să distingă singur ce şi când să citească;
• formarea unui inventar de instrumente dc analiză a operei eminesciene care să-l ajute pe elev să comunice mai bine cu cl însuşi şi cu cei din jurul lui;
dezvoltarea valenţelor morale, patriotice şi artistice, educarea sentimentelor:

Obiectivele proiectului:
• Descoperirea, fără constrângerile catalogului, a plăcerii de a citi;
• Formarea la elevi a unei gândiri proprii de relaţionare cu cei din jur şi cu ei înşişi:
Obiectivele specifice ale proiectului:

• să manifeste curiozitate şi interes pentru lectura unor texte variate; -să relateze conţinutul textelor citite;
• să respecte realele valori ale literaturii naţionale şi universale clasice sau contemporane;
• să-şi creeze o imagine pozitivă despre sine prin încurajarea abordărilor originale. îndrăzneţe, creative;
• să conştientizeze calitatea de reprezentanţi ai comunităţii şi a obligaţiilor pe care le implică aceasta;
• să cultive sentimente de preţuire şi dragoste faţă de frumuseţea şi armonia limbii române, faţă de creţii le literare.

REZULTATE AŞTEPTATE:

• Promovarea schimbului de experienţă profesor-elev, elev-elev. elev-părinte;
• Promovarea rapoartelor de colaborare, a lucrului în echipă;
• O cunoaşterea amănunţită şi o abordare „personalizată” a metodelor utilizate în activitatea didactică adaptată la nevoile şi cerinţele elevilor;
• Creşterea notelor la clasă, dar şi a celor obţinute la nivel judeţean în cadrul concursurilor şi a olimpiadelor şcolare:
• Relaxarea relaţiilor profesor-materie-elev.

Metode şi procedee: brainstorming. observarea spontană, observarea dirijată, conversaţia, povestirea, explicaţia, demonstraţia, jocul, exerciţiul, problematizarea, învăţarea prin descoperire, analiza produselor activităţii.

Grupul ţintă: elevii claselor V-Vlli ai şcolii şi ai instituţiilor partenere

Resurse – umane-copii, părinţi, specialişti

materiale – cărţi, reviste, postere. aparat fotografiat, coli de hârtie.creioane colorate etc

financiare surse proprii şi sponsorizări

Durata: 1 an : 2016-2017
• Parteneri în desfăşurarea proiectului:
• Inspectoratul Judeţean Gorj
• Casa Corpului Didactic Gorj
• Biblioteca şcolii
• Biblioteca Judeţeană „Christian Teii” – Târgu-Jiu
• Şcoala Populară de Artă
• Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” Târgu-Jiu
• Asociaţia AN PRO-Cluj
• Asociaţia „Măiastra” Târgu-Jiu Muzeul Judeţean Gorj

Oportunităţi în desfăşurarea proiectului
• Existenta unei biblioteci cu o bună dotare de carte;
• Toţi elevii să fie înscrişi la bibliotecă;
• Existenta unui săli specializate pentru lectură ce poate asigura atmosfera desfăşurării activităţilor;
• Existenta unui calculator conectat la Internet.

Riscuri în derularea proiectului:
• Programul şcolii este în două schimburi ceea ce impune desfăşurarea acţiunii în zilele de sâmbătă şi duminică, înainte sau după program, în afara orelor de curs;
• Spaţiul de desfăşurare al sălii de lectură este prea mic, iar programul nu include zilele de sâmbătă sau duminică;
• Riscul aglomerării şi suprasolicitării elevilor.

ACŢIUNI:

• Pregătirea şi desfăşurarea unor activităţi artistice în colaborare cu partenerii;
• Realizarea unor expoziţii de carte;
• Participarea la unele manifestări culturale locale şi naţionale;
• Popularizarea acestor acţiuni cu ajutorul mass-mediei locale;

EVALUARE:

• Desfăşurarea unor activităţi comune sub forma unor programe artistice;
• Apreciere asupra colaborării în modul de lucru, în prezentarea produselor realizate (postere, afişe):
• Realizarea expoziţiei de portrete eminesciene şi alte materiale ;
• Acordarea de diplome;

Etape în derularea proiectului:
• Dicuţii la clasă vizând interesul elevilor pentru poezia lui Eminescu;
• Stabilirea participanţilor la activitate şi formarea echipei de proiect.

ETAPE
• anunţarea activităţii;
• selectarea materialului bibliografic;
• selecţia elevilor la nivelul fiecărei clase;
• constituirea grupului de recitatori:
• elaborarea suportului de activitate;
• distribuirea materialului bibliografic;
• redactarea posterelor, ecusoanelor
• derularea activităţii;
• înmânarea diplomelor

Din calendarul activităţilor cercului de lectură
1. Întâlniri lunare, de obicei lunea: se ascultă recenziile cărţilor citite, sunt comentate de colegii lor şi de profesorii îndrumători, sunt selectate cele mai bune creaţii pentru a fi popularizate
2. întâlniri cu scriitorii în cadru Cercului pedagogic al profesorilor de limba română
3. Participarea la Târgul Internaţional de Carte Gaudeamus – nov. 2016
4. Sărbătorirea Zilei Culturii Naţionale 15 ianuarie 2017 – printr-un program
special în parteneriat cu alte instituţii şi asociaţii culturale.
5. Sărbătorirea Zilei Internationale a Cărţii – 23 aprilie
6. Participarea la manifestări culturale
7. Colaborare cu Asociaţia Profesorilor de Limba Română ANPRO – Cluj
8. Colaborare cu instituţiile partenere.

loading...
Loading...

Citește și

Liceenii de la CNTV își aleg bobocii. Printre concurenți se află și tânăra din Târgu Jiu care a participat la Vocea României Junior

Liceenii de la Colegiul Național Tudor Vladimirescu din Târgu Jiu își vor alege în curând …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

* Din respect pentru cititori, GorjDomino isi rezerva dreptul de a elimina comentariile injurioase la adresa persoanelor vizate in articole, si nu numai, care contin greseli gramaticale evidente, ori care ataca demnitatea tuturor celor in cauza. * Totodata site-ul www.gorj-domino.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
error: