Poveştile gărilor României (II)

În timp ce guvernanţii de astăzi ai României discută vinderea pe bucăţi a infrastructurii feroviare, în vremuri apuse, părinţii României moderne, în frunte cu regele Carol I, construiau „pânza de fier” care trebuia să devină vena comercială a ţării. În Capitală, numărul gărilor avea să crească de la an la an, iar în oraşele din ţară, unele au devenit adevărate monumente.

GIURGIU – Destin crud. Povestea primei linii de cale ferată din Principatele Unite

Intrată de aproape un deceniu într-un con de umbră, una dintre cele mai vechi gări din România, Gara Giurgiu Oraş, poate renaşte din propria cenuşă. Pe 31 octombrie se împlinesc 144 de ani de la inaugurarea primei linii ferate din Ţările Române (Bucureşti – Giurgiu), iar anul viitor, 9 ani de când această rută directă a fost suspendată.

PIATRA NEAMŢ- Gara din Piatra Neamţ, cosmetizată după un secol de existenţă

La începutul lunii octombrie, Gara Piatra Neamţ a împlinit fix 100 de ani de la înfiinţare, iar vârsta rotundă a găsit construcţia în haine noi. Clădirea gării, peroanele şi zona învecinată au fost lucrări de reabilitare, printr-un proiect în valoare totală de 5 milioane de euro accesat de Compania CFR S.A. de la Fondul European de Dezvoltare pentru modernizarea a 15 staţii de gară din ţară. Chiar şi fără aceste lucrări, construcţia dată în folosinţă pe 2 octombrie 1913 era considerată între cele mai frumoase zece clădiri de gară din ţară alături de cele din Băile Herculane, Sinaia, Cluj Napoca, Râmnicu Sărat, Curtea de Argeş, Iaşi, Arad, Vatra Dornei şi Burdujeni-Suceava.

BACĂU – Vechea gară a Bacăului, demolată într-o noapte din ordinul prim-secretarei Alexandrina Găinuşe

Povestea reală a Gării din Bacău, demolată într-o noapte din ordinul prim-secretarei organizaţiei PCR, Alexandrina Găinuşe, cea care a ajuns mai apoi membră CPEX şi viceprim-ministru în Guvernul Constantin Dăscălescu, este cunoscută de mai toţi băcăuanii care au trecut de 50 de ani.

FOCŞANI – Cocheta gară de odinioară a Focşaniului, monument de patrimoniu, a fost demolată şi transformată într-o Eurogară care nu mai are călători

Vechea gară, construită la 1880, a rezistat bombardamentelor celor două războaie mondiale, nu şi „asaltului” din 2002, când s-a decis demolarea şi construirea unei alte clădiri. Focşaniul a avut vreme de 120 de ani o gară cum puţine s-au construit în România, un monument arhitectural de patrimoniu cultural de care orice oraş care se respectă ar fi mândru. Actul de naştere al Gării Focşani datează de la 1881, la puţini ani după Războiul de Independenţă al României, urmare a extinderii reţelei de căi ferate pe relaţia Buzău-Mărăşeşti.

BUZĂU – Gara Buzău, locul unde I.L. Caragiale şi-a încercat aptitudinile de „comersant”

Gara Buzău este mai mult decât o clădire veche de 140 de ani, prin care s-au perindat generaţii întregi de călători. Este locul de care se leagă istoria oraşului Buzău, construită din personaje celebre, precum I.L. Caragiale, şi poveşti incredibile, ca cea a unui vultur adoptat de comunitate.

SLOBOZIA – Gara Slobozia, monument istoric lăsat în paragină

Potrivit documentelor oficiale, gara din oraşul Slobozia avea să fie construită undeva aproape de mijlocul secolului XIX. Ea a fost grav avariată în timpul luptelor din Primul Război Mondial, însă nici în prezent starea sa nu este una îmbucurătoare. Introdusă într-un program de modernizare şi reabilitare, gara din Slobozia s-a transformat în moloz.

CONSTANŢA – Constanţa, oraşul celor patru gări. Cum a transformat calea ferată un sat de păstori, într-un oraş-port şi o staţiune de succes

Constanţa este singurul oraş din ţară care a avut în ultimul secol patru gări. Gara Veche, Gara Mamaia, Gara Maritimă şi noua Gară CFR. De-a lungul timpului, calea ferată a fost cea care a ridicat Constanţa de la un sat de păstori turci până la rangul de mare port maritim şi de oraş. Pe de altă parte trenurile au început să aducă în gările constănţene tot mai mulţi turişti, iar calea ferată a dus, indirect, la cooptarea Dobrogei în România.

BRASOV – Gara Braşov, un simbol al oraşului de peste 100 de ani. Pe aici a trecut prima locomotivă electrică din România

Prima Gară a Braşovului a fost construită acum mai bine de un secol de saşi. Potrivit documentelor, primul tren a intrat în gara Braşov în urmă cu 140 de ani. Venea de la Sighişoara pentru a marca finalizarea porţiunii de cale ferată dintre cele două localităţi, ultimul tronson al magistralei Oradea-Braşov. În perioada 1873-1879 s-au terminat lucrările la tunelele de la Predeal şi astfel s-a făcut legătura între Braşov şi Bucureşti pe calea ferată.

SIBIU – Gara construită în 1872

Povestea gării fostei capitale culturale europene începe în anul 1872, iar ultimele lucrări de reabilitare au fost încheiate în anul 2008. Potrivit istoricului Răzvan Pop, directorul Direcţiei pentru Cultură, Culte şi Patrimoniu Cultural Naţional Sibiu, la mijlocul secolului al XIX-lea, o comisie din oraşele Brașov şi Sibiu s-a adresat baronului Geringer.

RÂMNICU VÂLCEA – Oraşul fără gară

Municipiul Râmnicu Vâlcea a rămas în acest an fără gară. Staţia de cale ferată construită în secolul al XIX-lea a fost demolată la începutul acestui an. Compania de Căi Ferate (CFR) a preferat să construiască o gară nouă decât să reabiliteze una veche.

PITEŞTI – Gara din Piteşti a fost demolată, o nouă clădire modernă îi va lua locul

De mai bine de o lună, muncitorii lucrează la demolarea Gării din Piteşti. În paralel se lucrează la ridicarea noii staţii CFR, care deja începe să prindă contur. Când va fi gata, noua gară le va oferi călătorilor condiţii civilizate de aşteptare a garniturilor de tren, dar şi posibilităţi de traversare în siguranţă peste şinele de cale ferată.

www.historia.ro

loading...
Loading...

Citește și

Epava crucișătorului german Scharnhorst, descoperită pe fundul Atlanticului

Epava crucișătorului de linie Scharnhorst, unul dintre cele mai temute vase de luptă germane din …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

* Din respect pentru cititori, GorjDomino isi rezerva dreptul de a elimina comentariile injurioase la adresa persoanelor vizate in articole, si nu numai, care contin greseli gramaticale evidente, ori care ataca demnitatea tuturor celor in cauza. * Totodata site-ul www.gorj-domino.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
error: