miercuri , 11 decembrie 2019 - 10:29

Poveştile gărilor României (III)

În timp ce guvernanţii de astăzi ai României discută vinderea pe bucăţi a infrastructurii feroviare, în vremuri apuse, părinţii României moderne, în frunte cu regele Carol I, construiau „pânza de fier” care trebuia să devină vena comercială a ţării. În Capitală, numărul gărilor avea să crească de la an la an, iar în oraşele din ţară, unele au devenit adevărate monumente.

ALEXANDRIA – Gara din Alexandria, monument istoric încremenit în timp

Gara din Alexandria a supravieţuit 118 ani, trecând prin două războaie şi peste un cutremur, fără ca timpul sau calamităţile să-şi pună amprenta pe faţada ei. Localul gării este singura clădire din oraş care păstrează aceeaşi înfăţişare chiar şi după mai bine de un secol de la înfiinţare.

TURNU SEVERIN – O gară de 6 milioane de euro, lăsată de CFR fără pază

S-au cheltuit aproape şase milioane de euro pentru eurogara din Turnu Severin, însă acum CFR-ul nu este capabil nici măcar să asigure paza acestei clădiri-mamut. Imobilul sfidează prin opulenţă acest municipiu de judeţ, prea sărac pentru vremurile pe care le trăim.

ALBA IULIA – Procesul comunist din Gara Teiuş: cum au fost judecaţi ceferiştii vinovaţi de catastrofa feroviară din 1968

Gara din Teiuş este cea mai veche şi cea mai impunătoare din Alba. De peste 150 de ani este unul dintre cele mai importante noduri feroviare din România. De-a lungul vremurilor a fost „martoră” la evenimente deosebite, care au marcat istoria acestei zone. Unul dintre acestea a fost catastrofa feroviară din 1968, soldată cu 22 de morţi şi peste 70 de răniţi.

ARAD – Lucrările la gara unicat în peisajul arhitectural românesc au început în anul 1905

Bombardată puternic în octombrie 1944 de către trupele germane, a fost refăcută între anii 1950-1953, iar acum se află în modernizare. Este vorba despre Gara Arad. Lucrările la clădirea gării din Arad, unicat în peisajul arhitectural românesc, au început în anul 1905.

ORADEA – Gara Mare din Oradea. Împărăteasa Sissy şi Împăratul Josef au pus piatra de temelie, iar Sergiu Nicolaescu a filmat pentru „Pistruiatul“

Pe 27 mai 1857, în prezenţa împăratului Franz Josef şi a soţiei sale Sissy, s-a pus piatra de temelie a gării centrale din Oradea. A durat doar un an până când în oraş sosea primul tren. În 1973, Gara Mare din Oradea a fost unul dintre locurile de filmare ale îndrăgitului „Pistruiatul”.

CLUJ-NAPOCA – Gara din Cluj, una dintre primele din România.  

Gara CFR Cluj este una dintre primele gări din România, una foarte tranzitată din Nord-Vestul ţării după numărul de pasageri şi al trenurilor. Zilnic trec peste 100 de trenuri Se ştie că în iulie 1867 s-a anunţat concursul pentru construirea clădirii şi a liniei de cale ferată Cluj – Oradea, iar la 7 ianuarie 1869 se pune piatra de temelie a imobilului. Acesta este finalizat în 1870, când are loc şi deschiderea oficială a noului tronson.

BISTRIŢA – La 127 de ani de la inaugurare, Gara Bistriţa Nord îşi schimbă faţa cu 8,5 milioane de euro

Gara din Bistriţa a fost dată în folosinţă în 1886, odată cu linia ferată Bistriţa-Beclean. Aceasta a mai fost renovată ultima dată când şi-a sărbătorit centenarul în 1996, iar la 127 de ani de la inaugurare, aceasta îşi schimbă din nou faţa. În anul 1886 a fost pusă în funcţiune cale ferată de la Dej către Bistriţa, în acelaşi an fiind inaugurată şi Gara Bistriţa. Scopul său a fost de a dezvolta exploatarea zăcămintelor de fier de la Rodna. Cum la momentul construirii acestei căi ferate Transilvania aparţinea de Regatul Ungariei, guvernul ungar a acordat permisiunea de a se construi o cale ferată, care să plece din Beclean şi să ajungă la Rodna.

SATU MARE – Poarta de intrare în municipiul Satu Mare a devenit un adevărat pericol public

Gunoaie la fiecare pas, gropi în pavaje şi tencuială ce stă să cadă de pe pereţi. Toate acestea fac parte din peisajul Gării de Nord Satu Mare, blocată, de nouă ani, la mijlocul unui proiect de reabilitare. Când se va şi implementa proiectul, nimeni nu poate spune cu certitudine. Poarta feroviară a municipiului Satu Mare arată deplorabil şi chiar reprezintă un adevărat pericol pentru călători. Ceea ce a fost cândva una dintre principalele porţi de intrare în oraş, Gara din Satu Mare a ajuns la un nivel ridicat de degradare şi ar avea urgentă nevoie de reabilitare.

ZALĂU – Gara din Zalău – o construcţie comunistă, înconjurată de mormane de moloz

Construită în urmă cu aproape 40 de ani, gara din Zalău arată azi ca o dărăpănătură. Promite să devină o construcţie modernă, după ce proiectul de reabilitare demarat acolo anul trecut şi care ar fi trebuit să se încheie la 31 august 2013 va ajunge, în sfârşit, la final.

IAŞI – Gara Iaşi, bijuteria inspirată de o celebră clădire a Veneţiei, şi superlativele sale: a treia gară a României, cea mai lungă renovare, cel  mai mare „tun” post ’89

Gara Iaşi, una dintre clădirile-simbol ale Capitalei Moldovei, „împlineşte” în curând 145 de ani, perioadă în care a fost greu încercată de intemperii naturale, dar şi de batjocura financiară a şefilor vremelnici. Gara Mare a Iaşiului a fost ridicată în cadrul unui plan complex gândit încă de la mijlocul secolului XIX, în timpul domnitorului Mihail Sturdza, pentru legarea României printr-o reţea feroviară. Planurile iniţiale au fost abandonate rând pe rând, din lipsa resurselor financiare. După unirea Principatelor şi, mai ales, după aducerea pe tronul Principatelor Unite a lui Carol de Hohenzollern, în 1866, au început să apară primele căi ferate între regiunile istorice ale ţării.

SLATINA – Gara Slatina, locul unde a avut loc primul zbor militar din istoria aeronauticii româneşti

Gara municipiului Slatina a reprezentat, de la inaugurarea sa în anul 1875, un loc aparte în istoria ţării noastre şi aceasta nu doar datorită personalităţilor ce i-au călcat peronul, dar şi evenimentelor ce s-au derulat aici sau în imediata vecinătate. Popasurile regelui Carol I, răscoala ţăranilor de la 1899 ce a „anunţat-o” pe cea din 1907 sau prima misiune militară din istoria aeronauticii româneşti sunt doar câteva din aceste momente.

TÂRGU-JIU – Gara din Târgu Cărbuneşti, cea mai veche din Gorj. Gara oraşului

Târgu Cărbuneşti este cea mai veche din judeţul Gorj, fiind construită în anul 1888. Şi gara din municipiul Târgu Jiu, data din aceeaşi perioadă, dar clădirea a fost demolată pentru ca în locul acesteia să se construiască un alt sediu.

www.historia.ro

loading...
Loading...

Citește și

Şase lucruri pe care nu le ştiai despre Zidul Berlinului

Construit pe fondul fugii masive a nemţilor din Est către partea occidentală a Germaniei, Zidul …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

* Din respect pentru cititori, GorjDomino isi rezerva dreptul de a elimina comentariile injurioase la adresa persoanelor vizate in articole, si nu numai, care contin greseli gramaticale evidente, ori care ataca demnitatea tuturor celor in cauza. * Totodata site-ul www.gorj-domino.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.
error: